Alleenbackpacken.nl
Shares

Hoe zorg je ervoor dat je gezond en fit blijft op reis?

14 Shares
Hoe zorg je ervoor dat je gezond en fit blijft op reis?

De wereld rondreizen met enkel en alleen je rugzak om is iets dat gepaard gaat met ongelofelijke vrijheid en backpacken heeft de laatste jaren dan ook terecht aan populariteit gewonnen.

Jaarlijks reizen vele enthousiaste reizigers af naar voor hen vreemde onbekende gebieden en continenten zoals Azië, Oceanië, en Afrika.

Dit is natuurlijk onwijs gaaf! Maar er wordt bij de voorbereiding weleens over een vrij belangrijk ding heen gekeken: de gezondheid!

    1.  XXL nutrition- Multivit
       Een potje multivit van het merk xxlnutrition. 
      Verkoopprijs €15,95
    2. Care Plus Oral dehydration salt (O.R.S.)
      Afbeelding van een doosje Care Plus O.R.S.
      Verkoopprijs €7,25
    3. XXL omega 3 visoliecapsules
      Omega 3 visoliecapsules van het merk XXL nutrition.
      Verkoopprijs €8,95
    4. Care plus basic EHBO kit
      Foto van een basic EHBO kit van het merk Care Plus
      Verkoopprijs €13,95
    5. Care plus 50% DEET
      Care plus anti insect spray DEET 50%
      Verkoopprijs €12,15
    6. XXL nutrition High Protein bars

      Afbeelding van een doosje high protein bars van het merk xxl nutrition

      Verkoopprijs €27,95

Hoe zorg je ervoor dat je gezond op reis blijft?

Als jonge gozer of actieve meid van begin of midden twintig kan ik me goed voorstellen dat je je om je gezondheid niet heel erg druk maakt.

Je hebt je ouders er van overtuigd dat je gaat backpacken om je cultureel te verrijken, meer van de wereld te zien en dat je ‘opzoek’ gaat naar jezelf.

Nou klinkt dit allemaal leuk en aardig en misschien is het ook voor een groot gedeelte waar, maar jij en ik weten allebei dat dat cultureel verrijken vanzelfsprekend gepaard gaat met een of meer alcoholische drankjes.

Nou kan je natuurlijk zeggen dat jij je cultureel verrijkt heb als je alle 16 verschillende biermerken van Zuid-Oost Azië uit je hoofd kent, maar dat is weer een hele andere discussie.

Andere wereld met andere gezondheid normen

Het feit blijft dat jij afreist naar een voor jouw vreemd land met vreemde mensen, een vreemde cultuur en bovenal vreemd voedsel.

Waar je rekening mee moet houden is dat andere landen zeker niet dezelfde normen hebben als het gaat om hygiëne en gezondheid.

Viezigheid, ratten en kakkerlakken zijn bijvoorbeeld in Azië al geen uitzondering.

Sterker nog het is eerder algemeen geaccepteerd dat deze beestjes overal maar tussen lopen.

Chinese viezigheid

Van mezelf dacht ik altijd dat ik een redelijk immuunsysteem had en in Nederland was en ben ik eigenlijk ook nooit ziek.

Al die voorzorgsmaatregelen en voorbereiding vond ik maar onzin. Hup rugzak om en gaan dat was mijn persoonlijke levensmotto.

Gelukkig word je wijzer met de jaren en leer je door middel van ervaringen.

Zo was het tijdens mijn reis door China, dat ik zo erg ziek ben geworden, dat ik nooit maar dan ook nooit meer op reis ga zonder een basis voorraad voedingssupplementen.

Afbeelding van opgezette lymfeklieren in China.

Opgezette lymfeklieren in China die gepaard gingen met een flinke koorts. Dit resulteerde in een ziekenhuis bezoek in China, wat een ervaring was die ik iedereen 100% kan afraden.

Goede voorbereiding

Je gezondheid is het belangrijkste wat je hebt en inmiddels heb ik wel geleerd dat je door jezelf niet goed voor te bereiden een reis goed kan verzieken.

Je wilt tijdens die droomvakantie waar je zo erg naar uitgekeken hebt toch niet ziek worden?

Voedingssupplementen die helpen

Iets dat een wereld van verschil kan maken zijn voedingssupplementen.

Onderstaand is mijn persoonlijke lijstje en dit zijn de voedingssupplementen die ik altijd mee neem als ik op reis ga.

Het is vrij basic, maar meer heb je absoluut niet nodig.

Ik gebruik voedingssupplementen alleen maar als een vangnet om het tekort aan vitamines dat ik tijdens mijn reisavonturen oploop aan te vullen.

Onderstaande voedingssupplementen nemen vrij weinig ruimte in beslag en mogen ten alle tijden mee het vliegtuig in.

Afbeelding van verschillende potjes multivitamine en omega 3 visoliecapsules.

Basis voedingssupplementen

De website waar ik al mijn voedingssupplementen bestel is xxlnutrition.com.

De supplementen van XXL zijn van hoogwaardige kwaliteit en het grootste voordeel is dat bijna alle supplementen een dagdosis van een of twee tabletten hebben.

Op deze manier nemen de voedingssupplementen haast geen ruimte in beslag. Het laatste wat je wil is een rugzak volgepropt met voedingssupplementen omdat je dagelijks 5 tabletten je mik in moet stouwen.

XXL multivit

Een potje multivit van het merk xxlnutrition.

Als backpacker is het geen uitzondering dat je bij de lokale supermarkt je dag begint met een magnetron maaltijd, je in de middag ergens een tosti mee pakt en ’s avonds ergens een heerlijk maaltijdje van de straat mee plukt.

Nou is hier op zich niks mis mee, maar de hoeveelheid vitamine en mineralen die je hiermee binnen krijgt is natuurlijk vrij minimaal.

Het eerste wat ik dan ook altijd in mijn rugzak stop is een potje multivitaminen.

Op deze manier krijg je hoe dan ook genoeg vitamines binnen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat een goede multivitaminen bijdraagt aan een stabiele gezondheid op reis. 

Bestel hier de multivitamine van XXL nutrition

XXL Omega 3 visoliecapsules

Omega 3 visoliecapsules van het merk XXL nutrition.

Visoliecapsules dragen bij aan het goed functioneren van het hart en de hersenen.

Omega 3 vetten zijn de zogeheten goede vetten.

Het is natuurlijk niet voor niets dat er al jaren wordt geadviseerd om regelmatig vis te eten, dit is mede om deze essentiële goede vetten binnen krijgen.

En tenzij jij tijdens je reis het op een wonderbaarlijke wijze voor elkaar krijgt om regelmatig een goed stuk vis te eten, mis je deze goede essentiële vetten dus.

Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen door eenmaal daags bij het ontbijt twee visoliecapsules in te nemen.

Bestel hier jouw voorraad visoliecapsules

Overige voorzorgsmaatregelen 

Natuurlijk kan ziekte op reis altijd voorkomen en met een potje multivitaminen, omega 3 en de juiste inentingen zorg je er vrijwel gelijk al voor dat de normale reizigersziektes jou niet echt overkomen.

Het is goed om jezelf goed voor te bereiden, maar verder moet je er ook niet in doorslaan.

Zorg dat je goed voorbereid bent en neem vanuit Nederland een doosje malaria tabletten mee.

Dit kan handig zijn en kan je een hoop zorgen besparen mocht je geïnfecteerd worden met malaria.

Tegelijkertijd moet je er bewust van zijn dat de kans dat je malaria oploopt heel minimaal is en dit zelfde geldt voor Dengue.

Je moet het absoluut niet gaan romantiseren en de kans blijft natuurlijk altijd aanwezig, maar tegelijkertijd moet je realistisch zijn en weten dat de kans op ziektes als Dengue en Malaria gewoon heel minimaal is.

Natuurlijk zou het aan de andere kant stom zijn om je hier niet op voor te bereiden.

Neem dus een flesje DEET mee voor de muggen, sla wat ORS in voor het geval dat je aan de diarree raakt en neem een klein EHBO kitje mee voor het verzorgen van kleine wondjes en overige kleine ongelukjes en je kunt absoluut zonder zorgen op reis.

DEET

Care plus anti insect spray DEET 50%

DEET is het enige middel dat tegen de muggen werkt wordt vaak geroepen.

Nou is dit absoluut niet waar, de kleine flesjes muggenspray die je overal in het buitenland kan kopen werken ook.

Alleen werkt DEET gewoon simpelweg net iets beter en vooral een heel stuk langer.

Met DEET ben je er zeker van dat je 100% niet gestoken wordt en dat gedurende een tijd van 10 uur. 

Bestel hier een flesje 50% DEET

ORS

Afbeelding van een doosje Care Plus O.R.S.

ORS staat voor oral rehydration salt en zorgt ervoor dat je niet uitdroogt als je diarree hebt.

Los een zakje op in ongeveer 200ml water na elke keer dat je diarree hebt en ga met een gerust hart terug naar je bed om de door jouw opgelopen reizigersziekte eruit te zweten.

Schaf eenvoudig een zakje ORS aan

Klein EHBO-kitje

Foto van een basic EHBO kit van het merk Care Plus

Een klein EHBO kitje zorgt ervoor dat je kleine wondjes en dergelijke gewoon eenvoudig zelf kan behandelen zonder dat je je überhaupt ook maar ergens druk over hoeft te maken.

Wees je er van bewust dat kleine wondjes en opengespatte blaren, indien niet snel schoongemaakt en behandeld, voor grote problemen kunnen zorgen.

Zelf ben ik van mening dat iedereen een EHBO kit op reis zou moeten meenemen.

Infecties loop je in het buitenland zo op en er is niets zo vervelend om met bijvoorbeeld een geïnfecteerde wond op een van je tenen rond te moeten lopen.

Ga goed voorbereid op reis met dit kleine EHBO kitje van Care plus.

Fit blijven op reis

Ben jij in Nederland regelmatig in de sportschool te vinden?

Let jij goed op je voeding en heb je er jaren over gedaan om een redelijk fysiek op te bouwen?

Dan wil je dit natuurlijk niet compleet te niet doen door een paar maanden de beest uit te hangen in Azië of waar dan ook ter wereld.

Gelukkig is het bijhouden van je fysiek makkelijker dan het opbouwen ervan en nadat ik zelf al mijn hard opgebouwde progressie in een paar maanden compleet verziekt had, heb ik inmiddels een trainingsschema en voedingspatroon gevonden waar ik mij goed bij voel zonder dat het mijn nieuwe levensstijl in de weg zit.

Voeding blijft het belangrijkste

Hoe je het ook went of keert, voeding is en blijft het belangrijkste. En ook op reis zijn de opties voor gezond eten nog steeds aanwezig.

En als we Azië even als voorbeeld nemen, dan zijn er tal van mogelijkheden om jouw dagelijkse porties eiwitten, vetten en koolhydraten op een gezonde manier binnen te krijgen.

Op elke hoek van de straat is er wel een tentje te vinden waar je een flink bord rijst met kip kan bemachtigen.

Alhoewel de rijst in Azië altijd in een veel grotere proportie komt als de kip kan het lastig zijn om jouw dagelijkse eiwitten binnen te krijgen.

Wat ik zelf altijd doe is een grote kom noedelsoep met kip bestellen, maar dan zonder noedles. Hierdoor zal je gewoon een flinke bak soep krijgen met enkel en alleen wat kip en groente erin.

Gemakkelijk aan je eiwitten komen

Ben je ziek van al die kip of wil je gewoon snel aan je eiwitten komen?

Dan kan het natuurlijk een optie zijn om een zak whey proteïne of wat proteïne repen mee te nemen op reis.

Dit klinkt misschien vrij omslachtig, maar zeker als je maar een of twee maanden gaat rondreizen is dit de ideale oplossing.

Whey proteïne

Afbeelding van een zak whey proteïne van het merk xxl nutrition

Laten we eerlijk zijn met ongeveer 32 gram eiwit per shake, is whey proteïne nog steeds de makkelijkste en beste eiwitbron die er is.

Het klinkt stom en misschien is het een beetje overdreven om een zak eiwitpoeder mee te nemen op reis,maar de mogelijkheid is er zeker.

Als je een serieuze sporter bent, dan kan je eenvoudig een zak whey proteïne in je backpack stoppen.

Bestel hier een van de beste whey proteïne die op het moment op de markt verkrijgbaar is.

High Proteïne bars

Afbeelding van een doosje high protein bars van het merk xxl nutrition

Mocht een zak proteïne poeder meenemen net iets teveel voor je zijn, maar wil je wel eenvoudig aan je eiwitten komen?

Neem dan een paar pakken eiwitrepen mee en kom zo op een eenvoudige manier aan jouw dagelijkse eiwitten.

Deze repen bevatten maar liefst 45 gram eiwit per reep.

Bijkomend voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je een beetje raar aangekeken wordt, als je in een hostel, waar iedereen ontbijt met bier, vraagt of je jouw shake beker even om mag spoelen omdat je jouw proteïne shake nog in moet nemen.

Je douwt simpelweg gewoon een paar van die repen in je mik en klaar ben je.

Schaf hier de High Proteïne bars van xxlnutrition aan

Trainen in het buitenland

Als backpacker zal je voor de meeste tijd natuurlijk gewoon in een hostel verblijven.

Ik kan me dan ook voorstellen dat je je afvraagt waar je überhaupt moet trainen terwijl je op reis bent?

De ideale plek om te trainen terwijl je op reis bent

De beste plek om te trainen zijn de wat duurdere hotels.

Als backpacker op een budget ga je natuurlijk niet in luxe hotels verblijven enkel en alleen omdat je de gym wil gebruiken.

De oplossing is dan ook vrij simpel: loop gewoon naar binnen en doe net of je te gast bent in dat hetzelfde hotel.

Dit klinkt raar en het heeft even geduurd voordat ik hier zelf aan gewend raakte, maar nu doe ik niets anders meer.

Denk je echt dat de mensen die daar werken elke gast uit hun hoofd kennen?

Buiten dat, is het in Azië zo dat elke blanke buitenlander er in hun ogen hetzelfde uitziet.

Dit is eigenlijk hetzelfde als hoe wij tegen Aziaten aankijken. Voor ons lijken al die spleetogen toch op elkaar.

Glip zo’n hotel binnen, gebruik de gym en zwem daarna nog even en vertrek vervolgens weer met een lekkere training achter de rug.

Het zal werkelijk waar niemand wat interesseren.

Trainingsschema voor op reis

Waar ik in Nederland meerdere malen per week een uur of twee in de sportschool te vinden was ben ik er algauw achter gekomen dat dit in het buitenland absoluut niet werkt.

Door het warme weer ben je binnen 30 minuten compleet bezweet en buiten adem.

Daarnaast zijn de meeste plekken waar je kan trainen vrij basaal en naast wat gewichten, een hometrainer en als je geluk hebt een barbell is er niet veel te vinden.

Persoonlijk doe ik dan ook altijd een full body workout. Hiermee sta ik binnen 45 minuten weer buiten met een goede training achter de rug.

Als je dit voor 3 keer per week doet zal je niet snel jouw opgebouwde progressie verliezen.

Sterker nog je zult op deze manier gegarandeerd in spiermassa aankomen.

Full body workout 3 keer per week

Houdt het dus simpel, maar gooi er wel gewoon een goede training tegen aan.

Zelf doe ik voor elke spiergroep een oefening in de 6-8 rep range en doe dit met zware gewichten.

Mijn basis schema zit er als volgt uit:

Squats 3×6

Bench press 3×6

Shoulder press 3×6

pull ups/ lat pull downs 3×6

Bicep curls 3×6

Tricep pull downs 3×6

Hiermee focus ik op de grote compound oefening en weet ik zeker dat ik alle spieren optimaal gebruik.

Voor wat afwisseling kan je de squat vervangen door lunges of doe je de bench press met dumbbells.

Ook kan je de pull ups en lat pull down vervangen door de dead lift.

Extra focus op je biceps, schouders of trapezius leggen is natuurlijk leuk, maar dit doe je maar weer als je weer in Nederland bent en genoeg tijd en zin hebt om anderhalf uur in de sportschool te staan.

14 Shares

Over de Auteur Patrick

Patrick reist de hele wereld over. Zo heeft hij enkele reisavonturen in Azië achter de rug en heeft hij voor een lange periode in Thailand gewoond. Op alleenbackpacken.nl deelt hij al zijn reisverhalen en ervaringen.

Volg mij op:

Laat een reactie achter

14 Shares