Alleenbackpacken.nl
Shares

Smog in Thailand – Hoe erg is het eigenlijk?

Smog in Thailand is een van de aanhoudende problemen waar het land maar niet vanaf lijkt te komen. 

Waar wij ons in Nederland allemaal erg druk maken om het klimaat zijn de meeste steden in Thailand bedekt onder een dikke laag smog.

Oude auto’s, fabrieken en grote file’s in een mega stad als Bangkok, die eigenlijk al overbevolkt is, zorgen voor veel CO2 uitstoot.

Foto van een jonge backpacker die de file's in Bangkok vanaf een afstandje overziet

Daarnaast wordt in het noorden van Thailand van februari tot eind april ook nog eens het zogeheten ‘burning season’ gehouden.

Rond deze tijd verbranden boeren hun oude oogst om de velden weer klaar te maken voor het komende seizoen. 

De lucht is rond deze tijd erg droog en het heeft in die periode vaak ook al maanden niet geregend.

Gevolg hiervan is dat het meer dan eens voorkomt dat een verbranding van een veld overslaat op een nabijgelegen bos.

Dit in combinatie met de droge lucht en locaties die armoedig zijn en vaak afgelegen liggen, resulteert in bosbranden die maar moeilijk onder controle te houden zijn.

Waar dit artikel over gaat:

Hoeveelheid smog

De hoeveelheid smog waar jij als reiziger aan blootgesteld zal worden hangt natuurlijk grotendeels af van de gebieden die je aandoet.

Zo zal je op de Thaise eilanden al snel minder last van smog hebben dan in drukke steden op het vaste land.

Om de hoeveelheid smog te meten is de zogeheten AQI in het leven geroepen.

AQI staat voor Air Quality Index en hiermee wordt de luchtkwaliteit van elke stad ter wereld gemeten en bijgehouden. 

De gemeten AQI is als volgt af te lezen:

  • AQI van 0-50 Goed.
    De luchtkwaliteit is goed en veroorzaakt geen gezondheidsrisico’s voor wie dan ook.
  • AQI van 51-100 Matig.
    De luchtkwaliteit is oké, maar kan problemen veroorzaken voor mensen met bijvoorbeeld astma of gevoelige longen.
  • AQI van 101-150 Ongezond voor bepaalde doelgroepen.
    De luchtkwaliteit is nog geen groot probleem voor de algemene bevolking, maar mensen met astmatische klachten of gevoelige luchtwegen beginnen er toch wel last van te krijgen.
  • AQI van 151-200 Ongezond.
    Iedereen begint last te krijgen van de slechte luchtkwaliteit. 
  • AQI van 201-300 Extreem ongezond.
    De hele bevolking begint in grotere mate last te krijgen van de ongezonde lucht.
  • AQI van 300+ Gevaarlijk.
    Iedereen begint in extreme mate last te krijgen van de ongezonde luchtkwaliteit.

Zo schommelt de AQI van een grote stad als Bangkok meestal ergens tussen de 130-200 wat dus al als ongezond gezien wordt.

Ter vergelijking: De AQI van een stad als Amsterdam ligt meestal ergens rond de 60 of 70.

Je kunt eenvoudig de AQI van de plek waar je je op dat moment bevindt in de gaten houden via de website:

aqicn.org

Verschil smog in steden of het platteland

Natuurlijk zit er een groot verschil tussen de hoeveelheid smog in grote steden zoals Bangkok en Chiang Mai of een dorpje ergens op het platteland.

Want, buiten het verbrandings seizoen om is de luchtkwaliteit buiten de grote steden in Thailand over het algemeen wel goed.

Zo verbleef ik zelf enkele dagen op een farmstay ergens in midden Thailand en daar was geen vuiltje aan de lucht.

Sterker nog, dit was een van de schoonste lucht die ik in jaren ingeademd had.

Afbeelding van een farmstay in Thailand.

Eigen ervaring smog in Thailand

Mijn persoonlijke ervaring met smog in Thailand verschilt heel erg. 

Natuurlijk is Bangkok een uitzondering en is de smog in Bangkok een exceptioneel iets waar elke reiziger wel mee te maken krijgt.

Maar gelukkig is dat niet de standaard voor de rest van het land. 

Zo heb ik ik bijvoorbeeld ook een lange tijd in Bangsaen gewoond.

Dit kleine studentenstadje ligt pal aan het strand en hierdoor was de luchtkwaliteit eigenlijk altijd wel redelijk. 

Foto van een palmboom op het strand van Bangsaen

Na mijn avonturen in Bangsaen besloot ik echter om voor een tijdje in Chiang Mai te gaan wonen en hier kwam ik precies in het burning season terecht.

De luchtkwaliteit was rond deze periode echt verschrikkelijk, zelfs zo erg dat het de stempel: de slechtste lucht ter wereld kreeg.

Op sommige dagen werd er zelfs een AQI van boven de 400 gemeten.

Dit resulteerde erin dat het de hele dag naar vuur rook, je buiten adem was als je de straat uitliep en de hele dag met een vervelende kriebel in je keel rondliep.

Gelukkig is het in alleen rond deze periode dat de lucht in het noorden van Thailand extreem slecht is en buiten het verbrandings seizoen om is de luchtkwaliteit meestal wel ‘gewoon’ goed,

Foto van een foto hoe de luchtkwaliteit in Chiang Mai eerst was en hoe het eruitziet als er veel smog aanwezig is.

In de overige delen van het land en op de eilanden is smog eigenlijk helemaal niet zo groot probleem en kan je in de meeste gevallen van een strakblauwe hemel en frisse lucht genieten.

Afbeelding van een jonge wereldreiziger die op een longtailboot poseert.

Conclusie smog in Thailand

Smog in Thailand is een aanhoudend probleem.

Zeker in de grote steden blijft er veel smog in de lucht hangen wat de levensstandaard en luchtkwaliteit negatief beïnvloedt.

Er is zelfs een periode in het noorden van Thailand die van februari tot eind april loopt waarbij er in extreme mate veel smog aanwezig is.

Dit komt doordat de boeren in de omgeving hun velden verbranden om deze weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen.

Deze kleine brandjes willen nog weleens overslaan op nabijgelegen bosgebieden, wat voor grote bosbranden zorgen. 

De grote bosbranden zijn dan ook een van de voornaamste redenen van de vele smog rond deze periode in Thailand.

Gelukkig valt de smog buiten het burning season om enigszins mee en zeker buiten de steden en op de Thaise eilanden is de luchtkwaliteit gewoon goed en is smog eigenlijk helemaal niet zo’n groot probleem.

Over de Auteur Patrick

Patrick reist de hele wereld over. Zo heeft hij enkele reisavonturen in Azië achter de rug en heeft hij voor een lange periode in Thailand gewoond. Op alleenbackpacken.nl deelt hij al zijn reisverhalen en ervaringen.

Volg mij op:

Laat een reactie achter